HUA TOU I CHIŃSKIE JEDZENIE
 
 
DSSN Seung Sahn

Ten fragment pochodzi z rozmowy podczas lunchu w Hong Kongu pomiędzy Mistrzem Zen Seung Sahnem, słynnym mnichem, i kilkoma uczniami.

Mnich: Dae Soen Sa Nim, jaka jest różnica pomiędzy hua tou* i konganem?

MZSS: Hua tou jest jak wskazujący palec. Sam palec nie jest ważny. Najważniejszy jest kierunek. Hua tou nie ma znaczenia. Jest po prostu wskazującym palcem. Kierunek jest najważniejszy. Hua tou oznacza twój kierunek. Pytanie, takie jak - Kto mówi? - posiada dwa punkty, podmiot i przedmiot. Jeśli posiadasz dwie rzeczy, wtedy przeciwieństwa już się pojawiły. Nie twórz przeciwieństw. Kto mówi? ... wtedy myślenie, myślenie, myślenie się pojawia. Hua tou oznacza odcięcie całego myślenia.  Czym jest Budda? - Suche gówno na patyku. W tym nie ma myślenia; to jest wskazywanie kierunku! Kongan również oznacza odcięcie wszelkiego myślenia. Po prostu rób to.

Mnich: Jednak kiedy zadajesz pytanie chcesz znaleźć odpowiedź, prawda?

MZSS: Nie powinieneś chcieć znaleźć odpowiedzi. Teraz w Chinach bardzo popularna jest praktyka Czystej Krainy. Wielu ludzi praktykuje pytając siebie - Kim jest O Mi To Fo, kim jest Bodhisattwa Amitabul? To jest OK, ale to nie jest prawdziwy Zen. To jest tak jak to: Co to jest Budda? Pałeczki do jedzenia. Wtedy jeśli pojawia się myślenie - dlaczego pałeczki?, to nie jest zbyt dobrze. Co to jest Budda? Pałeczki. Wtedy, tylko działanie - użyj pałeczek, jedz! To jest właściwe. Kto śpiewa? Jeśli myślisz, wtedy dwa umysły się pojawiają: umysł śpiewania, umysł pytający. Lecz hua tou oznacza odciąć oba te umysły - odciąć całe myślenie. Da Sung Il Pung - UDERZENIE! Stań się jednym. Tylko rób to!

Mnich: Lecz każdy praktykuje: Kto śpiewa O MI To Fo? Da Sung Il Pung jest bardzo wysokiej klasy. Nikt tego nie rozumie.

MZSS: Tak, ten styl nauczania był używany przez tak długi czas że prawdziwe znaczenie zostało zagubione. Dziś nikt nie rozumie. W czasach dynastii Tang i Sung każdy rozumiał właściwe nauczanie. Żywe słowa są bardzo istotne - to jest Zen. Nie myślące słowa. Po prostu postrzegaj, wtedy wewnętrzne i zewnętrzne BUM! stają się jednym. Więc wszyscy, proszę jeść!

Mnich: Sir, co robisz w trakcie siedzącej medytacji?

MZSS: Siedząca medytacja, leżąca medytacja, chodząca medytacja, to nie ma znaczenia. Właśnie teraz wszystko musi być jasne przed tobą.

Mnich: To co zrozumiałem z twojej mowy, to że kiedy powtarzasz mantrę, czytasz sutrę, etc. tylko rób to. Lecz ludzie w Chinach, kiedy recytują O MI To Fo, myślą o O Mi To Fo, czystej krainie, etc. Lecz ty mówisz tylko rób to - czy to jest w porządku?

MZSS: Tak, dobrze. Tylko rób to! Wtedy powtarzanie O MI To Fo i Zen nie różnią się.

Mnich: Czyli kiedy jest czas pokłonów, tylko się kłaniaj?

MZSS: Tak jest. Tylko rób to!

Mnich: Oni w Chinach nie mają takich Mistrzów Zen jak ty. Oni tam tylko siedzą. Nie będą kłaniać się ani praktykować z mantrą. Poza tym oni tylko siedzą w świątyni. Ale ty używasz wszystkiego jako praktyki.

MZSS: Pokłony, śpiewanie, siedzenie - tylko rób to. Jeśli chcesz czegoś, jest to wielki błąd. Jeśli chcesz iść do Czystej Krainy lub chcesz oświecenia, będziesz miał problem. Tylko rób to! Praktykując O Mi To Fo, jedząc, musisz próbować. Jeśli nie masz umysłu próbowania, wszystko jest problemem. Jeśli masz umysł próbowania, nic nie jest problemem. Proszę jedz.

Mnich: Jestem bardzo szczęśliwy, nie mogę jeść.

MZSS: Jedz, jedz! Czas jedzenia, jedz.

Mnich: Jesteś żywym słowem. Teraz osiągnąłem żywe słowo!

*Hua tou znaczy - najwyższa mowa. Jest to punkt przed myśleniem. Tradycyjnie jest to słowo lub fraza (tak jak mu lub: Co to jest?) używana przez praktykującego do odcięcia wszelkiego myślenia i powrotu do oryginalnej jaźni sprzed myślenia.

     Dae Soen Sa Nim Seung Sahn

    Wróć do strony tytułowej